Till senaste kommentaren

Vilka grönsaker funkar bäst att grilla och hur ska jag göra?

Jag vill grilla mer grönsaker i sommar. Vilka grönsaker funkar bäst att grilla och hur ska jag göra?

Kommentarer

  • Hej Carina!

    Vilka grönsaker funkar bäst att grilla?

    • Aubergine
    • Zucchini
    • Lök
    • Majs
    • Tomater
    • Paprika
    • Vitkål/spetskål
    • Champinjoner
    • Sparris


    Hur ska jag göra?

    Aubergine

    Skär centimetertjocka skivor på längden (eller rakt över om du vill ha mindre, runda skivor). Lägg ut på en plåt och strö rikligt med salt över på båda sidor. Låt dra minst 30 minuter, gärna längre så att vätska dras ut ur grönsaken. Torka av med hushållspapper eller med en ren handduk. Pensla med olivolja och grill på ganska het glöd 2-3 minuter på varje sida. Ringla över lite god olivolja före servering och strö över hackad mynta och persilja.

    Zucchini
    Skär zucchinin i centimetertjocka skivor på längden eller på snedden.. Lägg på ett fat. Stänk över lite vitvinsvinäger och olivolja, riv en vitlöksklyfta, krydda med svartpeppar. Låt dra 15 minuter, grilla 2-3 minuter på varje sida över medelhet glöd, salta. Lägg upp och riv på lite citronzest och pressa lite citron över.

    Lök
    Använd färsk knipplök för bästa resultat. Ansa löken, behåll gärna stjälken, dela på längden Rör ihop 1 dl olivolja med 2 msk tomatpuré och en halv tesked chiliflakes. Grilla lökarna indirekt under lock, eller i kanten av glödbädden. Pensla med marinaden och grilla försiktigt i 10-12 minuter så den får lite färg och blir mjuk. Pensla en eller par gånger under grillningen, salta.

    Majs
    Majs kan grillas antingen råa eller förkokta. Om du vill grilla råa är det viktigt att det sker indirekt, alltså vid sidan om själva glödbädden och under lock. Ta bort blasten och pensla majskolvarna med olivolja och grilla dem under lock i 25-30 minuter, vänd dem då och då, salta. Klicka gärna på en röra bestående av 100 gram Breoliv, en finriven vitlöksklyfta, 1 kryddmått chilipeppar, 1 tsk pressad citron, salt och svartpeppar.

    Vill du att grillningen ska gå lite snabbare och enklare kan du förkoka majskolvarna (eller köpa förkokta som är vanligt förekommande). Koka majsen i saltat vatten i 7-8 minuter, detta kan göras i god tid före. Pensla med olivolja och grilla runt om, direkt över glöden till den fått fin färg. Breolivröran passar självklart bra även till denna variant.

    Tips! Om du vill servera grillad majskolv som ett tillbehör i mindre bitar, är det bäst att dela dem före grillningen.

    Tomater
    Välj gärna lite större och fastare tomater. Halvera dem på tvären. Lägg dem på gallret över glöden, med skalsidan ner. Låt tomaterna få rejält med färg, skalet får gärna sprick lite, salta och peppra snittytan. Vänd dem så att snittytan hamnar mot glöden, låt ligga någon minut så att ytan får färg. Vänd igen men lägg nu tomaterna bredvid glödbädden. Lägg på en kvist oregano och en nypa finriven parmesan. Grilla färdigt indirekt under lock, till osten smält ner.

    Det kan också vara gott, trevligt och snyggt att grilla små tomater på kvist. Då man behålla dem på kvisten och grilla dem hela.

    Paprika
    Dela röd eller gul paprika på längden, skär bort kärnor och mellanväggar. Pensla med olivolja och grilla först med skalsidan ner mot glöden så att den tar färg, skalet får gärna börja lossna. Vänd och grilla färdigt paprikan 8-10 minuter vid sidan av glöden under lock. Salt och peppra, lägg upp på fat och ringla lite god Zeta olivolja (gärna någon av våra regionsoljor) över samt lite Zeta balsamvinäger.

    Vitkål/spetskål
    Skär kålhuvudet i klyftor, men se till att bladen håller ihop i rotstocken. Pensla rikligt med olivolja så det rinner in mellan bladen. Lägg klyftorna över glöden så att de får färg på båda sidorna. Grilla färdigt kålen lite vid sidan om glöden under lock i cirka 10 minuter. Salta och pressa lite citron över före severing.

    Champinjoner
    Mindre champinjoner kan grillas på spett. Trä upp svamparna och pensla med olivolja. Grilla runt om direkt över glöden i 7-8 minuter så de får fin färg, salta och peppra.

    Större champinjoner eller portobello är perfekta att fylla med lite olivolja, örter och vitlök. Bryt bort foten på svamparna (spara och servera stekta vid ett senare tillfälle). Lägg hattarna med skålen uppåt. Lägg i en krossad vitlöksklyfta i varje (en halv om det är små champinjoner) och en kvist färsk timjan. Häll på 1-2 matskedar Zeta olivolja Fruttato Intenso, salta rejält. Grilla vid sidan om glöden under lock (indirekt) i cirka 15 minuter. Svampen ska ha fått färg och olivoljan ska vara absorberad när den är klar.

    Sparris
    Välj en grövre, grön sparris. Skär bort den nedre, träiga delen. Om du vill kan du skala sparrisen med en potatisskalare, men det är inte nödvändigt. Sparrisen ska grillas rå för bästa resultat. Pensla med Zeta Olivolja och grilla direkt över glöden i 5-7 minuter, salta och ringla över lite ytterligare olivolja. Servera med till exempel örtricotta, se receptlänk.


    https://www.zeta.nu/recept/grillad-sparris-med-ortricotta/

    Grillad sparris är gott som tillbehör till ljust kött och fisk, eller i en sallad med avokado och grovt riven parmesan.


    Zeta Kundforum

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.