Hur jobbar Zeta för att undvika livmedelsbedrägerier?

De länder (främst Italien, men även Spanien och Grekland) som Zetas produkter kommer ifrån, är några av de som har flest ursprungskyddade matprodukter och produkter som omgärdas av olika regelverk. Detta gör att det finns stora ekonomiska intressen vilket skapar grogrund för livsmedelsbedrägerier.

Di Luca & Di Luca har jobbat med medelhavsmat sedan 70-talet då Fernando Di Luca började sin importverksamhet och noggrannheten i valet av leverantörer har alltid varit oerhört viktigt, bland annat för att undvika bedrägerier. Vi jobbar därför nära våra producenter, som vi har långvariga samarbeten med.

Vi har kontinuerlig tät dialog och uppföljningar, gör frekventa besök och bygger på så sätt upp såväl affärsmässiga som personliga relationer. Utöver detta utför vi även regelbundet olika kvalitetstester och kemiska analyser av våra produkter. Även de lokala myndigheterna i producentländerna tar detta problem med bedrägerier på största allvar och är mycket noggranna med kontroller. Det finns också branschorgan, så kallade konsortier, som har till uppdrag att kontrollera kvalitet och ursprung inom till exempel parmesanost, parmaskinka, serrano, fetaost och balsamvinäger med flera.


Dessa bedrägerier är ett generellt utbrett problem som vi tar på största allvar. Som marknadsledare inom medelhavsmat i Sverige ligger det i vårt intresse att de produkter vi säljer är de vi påstår, att de är äkta och att ursprung och tillverkningsprocess stämmer överens med vad som kommuniceras.
Det bästa man som konsument kan göra är att köpa välkända varumärken från seriösa leverantörer och vara misstänksam mot suspekt låga priser.

Zeta Kundforum (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.